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Original title:
Minimierung der Schwingungsempfindlichkeit von Kraftfahrzeugvorderachsen
Translated title:
Minimization of oscillation sensitivity of motor vehicle front axles
Author:
Schlecht, Albert
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Optimierung, Vorderachse, Kinematik, Schwingungsemfpindlichkeit, Bremsenrubbeln, Radunwucht
Translated keywords:
optimization, front axle, kinematics, oscillation sensitivity, brake judder, wheel imbalance
Abstract:
Beim Bremsenrubbeln und bei Radunwuchtschwingungen handelt es sich um fremderregte Schwingungen, die der Fahrer eines Fahrzeugs an dessen Schnittstellen zum Fahrzeug (Pedalerie, Lenkrad, Sitzschiene) als Diskomfort wahrnehmen kann. Für die Analyse des Übertragungsverhaltens eines Fahrwerks wird ein Mehrkörper-Gesamtfahrzeugmodell mit diesen Anregungen beaufschlagt. Die berechneten Schwingungen an Sitzschiene und Lenkrad werden dem menschlichen Empfinden entsprechend bewertet und mit einer automa...     »
Translated abstract:
Brake judder and wheel imbalance is about external excited oscillations. The driver can perceive these as discomfort at the contact area between him and the vehicle (brake pedal, steering wheel, seat rail). A multi-body-simulation model is excited with these signals for analyzing the transmission behavior of the chassis. The simulated oscillations at steering wheel and seat rail are weighted according to the human sensibility and are analyzed with an automated vibration analysis. The purpose of...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1086602
Date of submission:
09.11.2011
Oral examination:
16.04.2012
File size:
9613849 bytes
Pages:
134
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20120416-1086602-1-3
Last change:
22.05.2012
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