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Original title:
Motion Comfort
Original subtitle:
Physical-Geometric Optimization of the Vehicle Interior to Enable Non-Driving-Related Tasks in Automated Driving Scenarios with the Focus on Motion Sickness Mitigation
Translated title:
Bewegungskomfort
Translated subtitle:
Physikalisch-geometrische Optimierung des Fahrzeuginterieurs zur Ermöglichung fahrfremder Tätigkeiten bei hochautomatisierten Fahrszenarien mit dem Fokus der Vermeidung von Reisekrankheit
Author:
Bohrmann, Dominique Kevin
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Eckstein, Lutz (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
Keywords:
Carsickness, Vehicle Interior, Head Dynamics, Supine Body Posture, Ambient Lighting, Ride Simulator, Driving Investigation
Translated keywords:
Reisekrankheit, Fahrzeuginterieur, Kopfdynamik, Liegeposition, Ambientebeleuchtung, Fahrsimulator, Fahrversuch
TUM classification:
TEC 900
Abstract:
Automated driving is considered to change future mobility and improve quality of life by enabling non-driving-related tasks during the journey. Those situations, however, might be accompanied by symptoms of carsickness. The current elaboration comprises one simulator and four driving experiments to outline treatments of the vehicle cabin. Results show that seat configurations, cabin dimensions, and ambient lighting offer possibilities to alleviate associated maladies and increase motion comfort.
Translated abstract:
Das Automatisierte Fahren besitzt das Potential die zukünftige Mobilität zu verändern und verspricht dabei die Lebensqualität durch fahrfremde Tätigkeiten zu steigern. Diese Situationen können jedoch mit Symptomen von Reisekrankheit einhergehen. Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit zeigen, dass Sitzkonfigurationen, Maßkonzept sowie Ambientebeleuchtung nicht nur die Möglichkeit bieten Reisekrankheit zu vermeiden, sondern darüber hinaus auch den allgemeinen Bewegungskomfort steigern können.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1615905
Date of submission:
23.08.2021
Oral examination:
09.03.2022
File size:
45302632 bytes
Pages:
280
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20220309-1615905-1-0
Last change:
26.04.2022
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