User: Guest  Login
Original title:
Konzeptionierung und Dimensionierung von Radbremsen in Elektrofahrzeugen
Translated title:
Conceptual Design and Dimensioning of Wheel Brakes in Electric Vehicles
Author:
Wagner, Daniel Josef
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Fahrzeugtechnik (Prof. Lienkamp)
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.-Ing.); Mayer, Ralph (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Rekuperation kann zu Problemen an Radbremsen führen. Der Gesetzgeber sieht eine Limitierung des durch Radbremsen emittierten Feinstaub vor. Es werden die realen Fahrleistungen von Elektrofahrzeugen untersucht und Modelle vorgestellt, die Fahrzeuge und Bremsen im Rahmen von Bremstests abbilden. Der Einsatz alternativer Bremsenkonzepte wird untersucht. Neben geänderten Anforderungen werden der Einsatz von Rekuperation bei Bremstest sowie Strategien zur Aufrechterhaltung von dieser untersucht.
Translated abstract:
Recuperation can lead to problems with wheel brakes. Legislature provides for a limitation of particulate matter emitted by wheel brakes. Therefore, real driving performance of electric vehicles is examined and models which depict both vehicles and brakes in braking tests are introduced. The usage of alternative brake concepts is examined. In addition to modified requirements, the usage of recuperation in braking tests as well as strategies for maintaining it are examined.
ISBN:
978-3-8439-5445-7
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1713915
Date of submission:
29.06.2023
Oral examination:
30.01.2024
Last change:
29.04.2024
 BibTeX