User: Guest  Login
Original title:
Entwicklung eines aktiven Radträgers zur Beeinflussung des Fahrverhaltens von Straßenfahrzeugen
Translated title:
Development of an active wheel carrier to influence the driving characteristics of road vehicles
Author:
Schmid, Wolfgang A.
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Aktiver Radträger, Spurwinkelverstellung, Sturzwinkelverstellung, Fahrdynamik, Hinterradlenkung
Translated keywords:
active wheel carrier, toe angle adjustment, camber angle adjustment, vehicle dynamic, rear wheel steering
Abstract:
Der Einsatz von mechatronischen Fahrwerkskomponenten vermag den Zielkonflikt zwischen Fahrdynamik und Fahrkomfort zu lösen. Der im Rahmen dieser Arbeit neu entwickelte aktive Radträger ist in der Lage, den Spur- und Sturzwinkel des Rades radindividuell, achsunabhängig und dynamisch zu beeinflussen. Das Rad kann so in jeder Fahrsituation optimal zur Straße positioniert werden. Dadurch wird das Seitenkraftpotential des Reifens angehoben und das dynamische Fahrverhalten des Fahrzeugs verbessert.
Translated abstract:
The use of mechatronic chassis components can solve the conflict between driving dynamics and ride comfort. This thesis presents a newly developed wheel carrier, which is able to dynamically adjust the toe- and camber angle of each individual wheel independently of the chassis. In each situation the wheel can be optimally positioned on the road. Thereby the lateral force potential of the tyre is increased and improves the dynamic behavior of the vehicle.
Series:
Audi-Dissertationsreihe