Sensitivity and Stress of Groundwater Invertebrates to Toxic Pollution and Changes in Temperature
Sensitivität von Grundwasser-Invertebraten gegenüber Stress durch toxische Substanzen und Veränderungen in der Temperatur
Avramov , Maria
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Meckenstock, Rainer U. (Prof. Dr.)
Meckenstock, Rainer U. (Prof. Dr.); Geist, Jürgen P. (Prof. Dr.); Hahn, Hans J. (Priv.-Doz. Dr.)
BIO Biowissenschaften; UMW Umweltschutz und Gesundheitsingenieurwesen
groundwater fauna, stress, temperature, stygofauna, bioassay, toxicity, VOC, test, ecotoxicological, geothermal, catecholamine, noradrenaline, adrenaline, dopamine, Niphargus inopinatus, Proasellus cavaticus, Gammarus pulex
Grundwasserfauna, Stress, Temperatur, Stygofauna, Bioassay, Toxizität, VOC, ökotoxikologischer Test, Geothermie, Katecholamine, Noradrenalin, Adrenalin, Dopamin, Invertebraten, Wirbellose, Niphargus inopinatus, Proasellus cavaticus, Gammarus pulex
The aim of this dissertation was to investigate the impacts of toxic and temperature-related stress on groundwater fauna. A newly-developed bioassay showed that toluene concentrations as they occur at contaminated field sites are lethal for 50% of the amphipods tested. The upper temperature limit recommended for the operation of shallow geothermal installations in Germany (20 °C) was critical for the long-term survival of two crustacean species. Therefore, elevated water temperature, as well as...     »