Supporting the Exchange of Knowledge in Communities of Interest via Document Catalog Mediation
Unterstützung des Wissensaustauschs in Communities of Interest mittels Dokumentenkatalog-Mediation
Lacher, Martin
Fakultät für Informatik
Schlichter, Johann (Prof. Dr.)
Borghoff, Uwe Manfred (Prof. Dr.)
Format:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
community of interest; knowledge exchange; catalog matching; schema matching; ontology matching; semantic web
Wissensgemeinschaften; Wissensaustausch; Katalog-Abbildung; Schema-Abbildung; Ontologie-Abbildung; Semantic Web
Semantic Web; Wissensmanagement; World Wide Web; Semantisches Netz
DAT 825d; DAT 703d; DAT 614d
Loosely coupled interest groups, so-called communities of interest, are valuable sources of knowledge, which have become accessible to large audiences via the Internet. The exchange of documents via document catalogs is an important means of knowledge exchange among community members. The individual community members often organize personal document collections in personal catalogs, such as for example bookmarks. So far, the additional effort that community members have to invest for knowledge e...     »
In dieser Arbeit wird ein Konzept zur Unterstützung des Wissensaustauschs mit Hilfe von Dokumentenkatalogen in lose gekoppelten Interessensgruppen vorgestellt. Die Funktionalitäten zur Unterstützung des Wissensaustauschs basieren unter anderem auf psychologischen und soziologischen Aspekten des Wissensaustauschs in Interessensgruppen. Das resultierende Unterstützungskonzept besteht aus den folgenden drei Bausteinen: 1) Dienste, die den Austausch von Wissen fördern und dafür eine Infrastruktur be...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München