On Utility-Based Investment, Pricing and Hedging in Incomplete Markets
Über nutzenbasierte Portfoliooptimierung, Bewertung und Absicherung in unvollständigen Märkten
Muhle-Karbe, Johannes
Fakultät für Mathematik
Kallsen, Jan (Prof. Dr.)
Kallsen, Jan (Prof. Dr.); Benth, Fred Espen (Prof. Dr.); Klüppelberg, Claudia (Prof. Dr.)
MAT Mathematik
Utility maximization, utility-based pricing and hedging, stochastic volatility, affine processes, transaction costs
Nutzenmaximierung, nutzenbasierte Bewertung und Absicherung, stochastische Volatilität, affine Prozesse, affine Prozesse, Transaktionskosten
This thesis deals with rational investors who maximize their expected utility in incomplete markets. In Part I, we consider incompleteness induced by jumps and stochastic volatility. Using martingale methods we determine optimal investment strategies for power utility in a wide class of different models. Moreover, we show how first-order approximations of utility-based prices and hedging strategies can be computed by solving a quadratic hedging problem under a suitable measure. This representati...     »