User: Guest  Login
Original title:
Etablierung einer RNAi-Methode zur funktionellen Genomik in Erdbeeren
Translated title:
Establishment of a RNAi method for functional genomics in strawberry
Author:
Kalinowski, Gregor Konstantin
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Schwab, Wilfried (Prof. Dr.)
Referee:
Gierl, Alfons (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
BIO Biowissenschaften; CHE Chemie; LEB Lebensmitteltechnologie
Keywords:
RNA-Interferenz RNAi, transiente Genstilllegung, Intron separierte Haarnadelstruktur der RNA ihpRNA, Chalconsynthase, O-Methyltransferase, Erdbeere, Fragaria x ananassa, Sekundärstoffwechsel, Lignin, Phenylpropanoide
Translated keywords:
RNA interference RNAi, transient silencing, intron-hairpin-RNA ihpRNA, chalcone synthase, O-methyltransferase, strawberry, Fragaria x ananassa, secondary metabolism, lignin, phenylpropanoids
Abstract:
Das Einschleusen von doppelsträngiger Ribonukleinsäure (dsRNA), die korrespondierend zu spezifischen endogenen Gensequenzen ist, führt in vielen Organismen zur Inhibierung der entsprechenden Genfunktion. Dieser Effekt, auch RNA-Interferenz (RNAi) genannt, konnte in der vorliegenden Arbeit für zwei reifekorrelierte Gene der Erdbeere (Fragaria x ananassa cv. Elsanta), Chalconsynthase (CHS) und O-Methyltransferase (OMT), gezeigt werden. Dazu wurden reifende Erdbeerfrüchte durch die Infiltration v...     »
Translated abstract:
The introduction of doublestranded ribonucleic acid (dsRNA) that corresponds to specific endogenous gene sequences results in the inhibition of the homologous gene function in many organisms. In the present study, this effect - termed RNA interference (RNAi) - is demonstrated for two ripening-related genes from strawberry (Fragaria x ananassa cv. Elsanta), chalcone synthase (CHS) and O-methyltransferase (OMT). To this end, ripening strawberry fruits were transfected by infiltrating them with Ag...     »
Date of submission: