Investigations into Superhard Nitride- and Oxide-based Nanocomposites by Means of Combined ab initio DFT and Thermodynamic Calculations
Untersuchungen der Superharte Nitrid- und Oxid-basiert Nanokompositen Mittels einer Kombination von ab initio Dichtefunktionaltheorie (DFT) und thermodynamischer Berechnung
Sheng, Shuhong
Fakultät für Chemie
Veprek, Stan (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Domcke, Wolfgang (Prof. Dr.)
CHE Chemie; WER Werkstoffwissenschaften
Ternäre Verbindungen; Nanokomposit; Ab-initio-Rechnung; Dichtefunktionalformalismus; Freie Energie; Online-Publikation
CHE 380d; CHE 312d; CHE 026d
Using a combined ab initio density functional theory (DFT) calculation and thermodynamic modelling, the Gibbs free energies of seleced ternary nitrides and oxide systems were calculated as a function of composition and temperature, in order to elucidate the possibility of the spinodal decomposition and subsequent formation of superhard nanocomposites. The mechanical properties of the Zr-Al-N system were studied by calculating the stress-strain relationships by means of the ab initio DFT method....     »