User: Guest  Login
Original title:
A Parallel, Multi-Resolution Framework for Handling Large Sets of Complex Data, from Exploration and Visualisation to Simulation
Translated title:
Ein paralleles mehrskaliges System zur Verwaltung großer komplexer Datenmengen, von der Exploration und Visualisierung bis zur Simulation
Author:
Varduhn, Vasco
Year:
Document type:
Faculty/School:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Advisor:
Rank, Ernst (Prof. Dr.)
Referee:
Rank, Ernst (Prof. Dr.); Bungartz, Hans-Joachim (Prof. Dr. habil.)
Language:
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Controlled terms:
Datenverwaltung; Exploration; Visualisierung; Simulation; Numerische Mathematik; Überflutung
TUM classification:
DAT 450d
Abstract:
In this work, techniques from computational science and engineering are applied to problems of civil engineering. To this end, a parallel data access framework was developed; one which presents clearly defined and proven interfaces to all parts of the simulation pipeline, such as preprocessing, mesh generation, simulation, and visualisation. This approach is demonstrated by coupling a multi-resolution urban flooding simulation with a pipe network interaction simulating a city’s sewerage system.
Translated abstract:
In dieser Arbeit werden Ansätze der Ingenieurinformatik auf Fragestellungen des Bauingenieurwesens angewendet. Dazu wird ein parallelisiertes Datenhaltungskonzept vorgestellt, das klar definierte Schnittstellen zu sämtlichen Schritten der numerischen Simulation aufweist. Das entwickelte Konzept wird anhand einer großflächigen Überflutung von Städten demonstriert, wobei neben der Oberflächenströmung insbesondere die Kopplung und Interaktion mit einem unterirdischen Kanalnetzwerk aufgezeigt wird.
Date of submission:
26.03.2014